„Învierea“, de Lev Tolstoi, un roman de excepție al scriitorului rus, un roman pe care l-am devorat, un roman depre reînviere prin etică.
Nehliudov, un prinț care a profitat de o femeie, Katiușa, în urmă cu zece ani, caută să-și ispășeașcă vina pe care o simte după ce descoperă urmările pe care aceasta le-a avut de suferit din cauza lui.
Prilejul de a-și limpezi conștiința apare pe neașteptate atunci când descoperă că femeia la al cărei proces asistă din postura de jurat și care este acuzată de crimă este chiar Katiușa lui din urmă cu zece ani.
Intrigat, Nehliudov cercetează să afle ce s-a întâmplat cu Katiușa în cei zece ani trecuți și cum a ajuns să fie acuzată de crimă. Rămasă fără posibilități, după ce a fost dată afară din slujbă, Katiușa a devenit prostituată și acum este acuzată că ar fi otrăvit un client care o bătea.
Urmând șirul cauzalității și simțindu-se responsabil de decăderea femeii, Nehliudov își promite și îi promite să facă totul pentru a o salva.
Mai departe, Tolstoi se folosește de vizitele pe care Nehliudov le face la diverse închisori, unde întâlnește oameni încarcerați pe nedrept, pentru a scoate în evidență nedreptățile legilor umane, dar și ipocrizia bisericiii.
După cum bine se știe, „Învierea” i-a adus lui Tolstoi excomunicarea din biserica ortodoxă rusă. A fost ultima picătură după triada de non-ficțiune despre religie: 1) „O confesiune“, 2) „What I believe“, 3) „The Kingdom of God is Within You“.
În ciuda zbuciumului prințului de a o salva pe Katiușa, de a o salva nu doar de sentință, ci și de ea, de ea-ul care a devenit din cauza lui, lucrurile nu decurg conform planului.
Finalul este oarecum asemănător celui din „Frații Karamazov“, când Grușenka îl privește pe Dmitri plecând în lanțuri spre Siberia, însă, în cazul cărții lui Tolstoi, Nehliudov nu se limitează doar la a privi, ci și urmează, totul din cauză că, prin etică, prin sentimentul vinovăției, a reînviat. Este un alt om.
„Învierea” a fost ecranizată în 1934, cu numele „We live again”.
De Lev Tolstoi am mai citit „Anna Karenina“, „Fericire de familie“, „Diavolul“, „Moartea lui Ivan Ilici“, „Polikushka“, „Sonata Kreutzer“, „Doi husari“, „The storm“, „O confesiune“, „What I believe“, „The Kingdom of God is Within You“, „What men live by“, „How much land does a man need?“, „Povestiri din Sevastopol“.