„Pe drum“, de Jack Kerouac. Romanul simbol al generației Beat, a anilor ’50, din Statele Unite. Kerouac și personajele din cartea lui au fost figuri simbolice ale acelei perioade, iar în „Pe drum” apar sub pseudonime.
Jack Kerouac este Sal Paradise, iar Neal Cassady este Dean Moriarty. Romanul este despre un periplu prin SUA, din est în vest, din nord în sud și tot așa, la infinit. Sal, Dean și toți ceilalți care apar sunt genul de oameni care nu pot sta locului, care simt *nevoia* de a fi mereu pe drum.
Fără bani, cu petreceri oriunde, alcool și sex non-stop. La modul natural, nu banalul sex, drugs and rock ‘n roll. În timp ce călătoresc nebunește, fură mașini, benzină și țigări, călătorii din „Pe drum” trec prin tot felul de aventuri care-ți ridică pulsul și te fac să te scoli de pe scaun și să vrei să pleci undeva, oriunde. Să ai o experiență spontană, să ieși din banal, să te lași în voia drumului.
De remarcat este schizofrenicul Dean, cel care dă culoare acțiunii, cel care este cel mai nestatornic personaj. Nu poate petrece mai mult de câteva luni într-un singur oraș, dar reușește mereu să lase în urma lui o soție și un copil. Așa se face că, la finalul cărții, Dean are o soție, vreo câteva foste neveste și vreo trei-patru copii.
Mă gândesc cum să descriu romanul ăsta și-mi dau seama că n-am cum. Este o experiență vizuală și senzorială, trebuie încercată de fiecare, nu explicată. Aventura se termină cu Sal și Dean plecând spre Mexic și descoperind o terra nova, un loc unde dolarii lor americani le pot aduce mai multă băutură, mâncare și țigări, dar și un loc unde oamenii sunt relaxați și primitori.
Momentele în care Dean conduce ca un nebun, noaptea, cu 180 de kilometri la oră, mi-au adus aminte de clipele haotice din „Portocala mecanică“. „Pe drum” trebuie citită când ești tânăr, când încă n-ai fost domesticit de societate și mai ai un strop de revoltă și nepăsare în sânge.
„Pe drum” a fost ecranizată în 2012, cu Kirsten Dunst și Viggo Mortensen. Regizorul a fost brazilianul Walter Salles, același care a făcut un film și despre „Jurnal pe motocicletă“, jurnalul ținut de Che Guevara în timpul călătoriei sale prin America de Sud, care i-a transformat sufletul într-unul de revoluționar.
Pe tema aventuri/călătorii am mai citit „Singur pe o insulă pustie“, de Ed Stafford, „Pe jos de-a lungul Nilului“, de Levison Wood, „Un eremit în Himalaya“, de Paul Brunton, „Bazarul pe roți“, de Paul Theroux, „Vând kilometri“, de Mihai Barbu, „Oyibo“, de Ana Hogaș și Ionuț Florea, „Axa lupului” și „În pădurile Siberiei“, de Sylvain Tesson, „Călătoria unei parizience la Lhasa“, de Alexandra David-Neel, „În sălbăticie“, de Jon Krakauer, „Jupiter’s travels“, de Ted Simon.