„Portocala mecanică“, de Anthony Burgess. Au trecut atât de mulți ani de când am citit cartea asta încât îmi amintesc mai mult chestii din film, inclusiv des folosita expresie „horrorshow, frate”, pe care mi-am însușit-o mult timp după ce am terminat de citit cartea lui Anthony Burgess.
Personajul principal, Alex, mi-a adus aminte de punkiștii britanici ai anilor ’60. Dacă ar fi să mi-l imaginez cu propria minte și ochii închiși, mi l-aș imagina cu o creastă gelată, o scurtă din piele trasă fără tricou, pantaloni din piele mulați, bocanci imenși și multe-multe ținte. Un fel de Sid Vicious al literaturii. La fel de nebun și de revoltat împotriva normalității.
Alex și brigada lui de pușlamale sunt porniți pe o serie nebunească de violențe. Aceștia își încep una dintre serile obișnuite cu o corecție aplicată unui student trecător, un jaf violent și apoi cu intrarea în forță în casa unui cuplu, unde bărbatul este bătut, iar femeia violată.
Un carusel grotesc de violențe gratuite. „Horrorshow, frate!” Și din nou, atât de british punk.
Dar statul îl vrea reabilitat pe Alex, care, deși e psihopat și sociopat, are o pasiune pentru muzica lui Beethoven, pe care o ascultă constant la pick-up.
Este condamnat la închisoare și, acolo, este supus unui tratament de modificare comportamentală prin care i se induce o scârbă paralizantă la simpla percepție a violenței.
La ieșirea din închisoare, Alex ia bătaie după bătaie și este cules de pe stradă de bărbatul peste care el și gașca lui au intrat în casă. Este incapabil fizic să perceapă violența, d’apăi să-i mai fie sursă. Soția omului a murit în urma rănilor rezultate de viol. Dar bărbatul nu știe că Alex este unul dintre agresori, toți purtând măști atunci.
Alex mărturisește, este vindecat de guvern de tratamentul ce i-a fost aplicat și este pe cale de a-și relua vechea viață noctură sugrumată de violență lipsită de sens. Până când realizează că n-are niciun rost.
Ca fapt interesant, ultimul capitol al cărții, în care Alex are are parte de mica sa revelație, nu a făcut parte din cartea originală livrată în SUA. Editorul a crezut că publicul american nu va înghiți tema obișnuită a eroului care-și schimbă viața și a cerut ca povestea să se termine mai întunecat, cu Alex revenind la vechile metehne violente.
„Portocala mecanică” a fost ecranizată în 1971, în regia lui Stanley Kubrick.